علامت اختصاری HT

HT مخفف کلمه Handie-Talkies می باشد. از علامت اختصاری HT برای اشاره کردن به بیسیم واکی تاکی میباشد.دستگاه های Handie-Talkies بعد از جنگ جهانی دوم به سرعت مورد استفاده اپراتورها قرار گرفته و عمومی شدند

رادیوهای امنیت عمومی موتورولا در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به عنوان بخشی از برنامه دفاع شهری به گروه خام تقسیم شدند. برای جلوگیری از نقض علامت تجاری، تولید کنندگان دیگر از نام های “Handheld Transceiver” و یا “Handie Transceiver” برای نام گذاری محصولات خود استفاده می کنند.

علامت اختصاری PTT

این علامت اختصاری مخفف کلمه Push-To-Talk بوده که کاربر توسط این دکمه وضعیت دستگاه بیسیم را از حالت گیرنده به فرستنده تغییر می دهد و امکان ارسال پیام صوتی فراهم می گردد. دکمه PTT معمولا کنار بنده دستگاه قرار دارد. البته جهت سهولت در برقراری ارتباط، بر روی هندزفری بیسیم واکی تاکی دکمه PTT تعبیه شده است.

سیستم ارتباطی دوبلکس duplex

این سیستم ارتباطی بصورت نقطه به نقطه متشکل از دو یا چند دستگاه که به هم متصل هستند که می توانند در هر دو جهت با همدیگر ارتباط برقرار کنند. سیستم‌های دوبلکس تا امکان برقراری ارتباط همزمان در هر دو جهت بین دو طرف متصل را فراهم کنند دو نوع سیستم ارتباطی دوبلکس وجود دارد: تمام دوبلکس (FDX) و نیمه دوبلکس (HDX).

در یک سیستم تمام دوبلکس، هر دو طرف می توانند به طور همزمان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نمونه ای از یک دستگاه فول دوبلکس، سرویس تلفن قدیمی ساده است. طرفین در هر دو طرف تماس می توانند به طور همزمان صحبت کنند.

در یک سیستم تمام دوبلکس یا نیمه دوبلکس، هر دو طرف می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما نه به طور همزمان. ارتباط در یک زمان یک جهت است.

نمونه ای از دستگاه های نیمه دوبلکس یک دستگاه واکی تاکی است، یک رادیو دو طرفه که دارای دکمه PTT جهت برقراری ارتباط می باشد. زمانی که کاربر محلی می‌خواهد با شخص از راه دور صحبت کند، این دکمه را فشار می‌دهد که فرستنده را روشن می‌کند و می تواند پیام خود را مخابره نماید و جهت برگشتن واکی تاکی به حالت گیرنده، فقط کافیست دکمه PTT را رها کند.

رادیو دو طرفه Two – Way Radio

رادیو دو طرفه هم می تواند امواج رادیویی را ارسال و هم دریافت کند (فرستنده گیرنده). رادیوهای دو طرفه دستی مانند : واکی تاکی، هندی تاکی یا دستی می باشد. رادیوهای دو طرفه توسط گروه‌هایی از افراد ، مانند پرسنل کشتی، پرسنل خدمات اضطراری مانند آتش‌نشانان، افسران پلیس، و امدادگران آمبولانس، تاکسی و خدمات تحویل کالا، سربازان و واحدهای نظامی، کارمندان رستوران و کارگاه های ساختمانی و  …مورد استفاده قرار می گیرد.

باتری لیتیوم یونی Li-ion

کلمه LI-ion واقع مخفف کلمه Lithium-ion battery نیز می باشد.  این باتری های  جدید لیتیوم یونی دو برابر بیشتر نسبت به باتری های نیکل کادمیوم قابلیت ذخیره سازی انرژی را دارند و همچنین دارای یک تا پنج برابر وزن کمتر و عمر بالاتر نیز می باشند.