در یک تعریف محدود، واکی تاکی عمدتاً یک دستگاه رادیویی است که برای ارتباطات از راه دور استفاده می شود و عملکرد آن عمدتاً برقراری تماس صوتی است. اگرچه اصول اولیه و طراحی این نوع واکی تاکی از دیرباز وجود داشته است، اما با پیشرفت تکنولوژی، کارکردهای واکی تاکی به طور مداوم گسترش یافته است.

اول از همه، اگرچه ظاهر و عملکرد پایه واکی تاکی تغییر چندانی نکرده است، اما مدار و فناوری پردازنده داخل واکی تاکی دائما در حال ارتقا و بهبود است. به عنوان مثال، تجهیزات پیشرفته مانند پردازنده های سیگنال دیجیتال و کدک های صوتی را می توان در دستگاه های واکی تاکی مدرن استفاده کرد که کیفیت صدا، ثبات سیگنال و توانایی ضد تداخل دستگاه های واکی تاکی را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

علاوه بر این، واکی تاکی های مدرن دارای عملکرد انتقال داده نیز هستند که می توانند اشکال مختلف انتقال داده مانند پیام های متنی، تصاویر و فیلم ها را انجام دهند.

آنتن بلند بیسیم هایترا

فناوری پردازش سیگنال دیجیتال (DSP)

فناوری پردازش سیگنال دیجیتال بیشتر و بیشتر در دستگاه های واکی تاکی استفاده می شود. این فناوری از یک تراشه پردازشگر سیگنال دیجیتال برای پردازش سیگنال های صوتی استفاده می کند که می تواند باعث شود دستگاه واکی تاکی از قابلیت های ضد نویز، ضد تداخل و کیفیت صدای واضح تری برخوردار باشد. در عین حال، فناوری پردازش سیگنال دیجیتال می تواند عملکردهای دیگری مانند رمزگذاری دیجیتال و فشرده سازی صدا را نیز انجام دهد.

تکنولوژی دیجیتالی

واکی تاکی دیجیتال از فناوری پردازش سیگنال دیجیتال برای دیجیتالی کردن سیگنال صوتی استفاده می کند و از فناوری مدولاسیون دیجیتال و دمدولاسیون برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال RF قابل انتقال استفاده می کند. در مقایسه با واکی تاکی های آنالوگ سنتی، واکی تاکی های دیجیتال دارای مزایای کیفیت صدای بالاتر، توانایی ضد تداخل قوی تر، محرمانه بودن صدای بهتر و عمر باتری طولانی تر هستند.

شبکه رادیویی برد کوتاه (SRWN)

شبکه رادیویی برد کوتاه (SRWN) نوع جدیدی از فناوری ارتباطات بی سیم است که از تجهیزات رادیویی کم مصرف برای ایجاد یک شبکه ارتباطی بی سیم نقطه به نقطه یا چند نقطه در فاصله کوتاه استفاده می کند.

این فناوری می تواند ارتباط مستقیم بین دستگاه های واکی تاکی را بدون پشتیبانی از ایستگاه پایه ایجاد کند و برای سناریوهایی مانند نجات اضطراری و اکتشاف میدانی مناسب است.

شبکه ad hoc

این همان چیزی است که ما اغلب آن را شبکه ad hoc رادیویی می نامیم که یک شبکه توزیع شده است که از گره های بی سیم بسیاری تشکیل شده است. گره ها از طریق سیگنال های بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و اطلاعات را مبادله می کنند و می توانند بدون کنترل مرکزی شبکه ای را تشکیل دهند.

انتقال داده و مسیریابی می تواند بین گروه ها انجام شود تا یک شبکه در مقیاس بزرگ تشکیل شود.

در بسیاری از سناریوهای کاربردی، شبکه‌های رادیویی نسبت به شبکه‌های کنترل مرکزی سنتی انعطاف‌پذیرتر و قابل اعتمادتر هستند و می‌توانند به ویژگی‌هایی مانند شبکه‌سازی مستقل و مسیریابی پویا دست یابند، بنابراین به طور فزاینده‌ای در ارتباطات رادیویی استفاده می‌شوند

فناوری موقعیت یابی GPS

فناوری موقعیت یابی GPS می تواند واکی تاکی را قادر سازد تا عملکرد موقعیت یابی داشته باشد و خدمات اطلاعات موقعیت مکانی بهتری را ارائه دهد. از این فناوری می توان برای نظارت و مدیریت استفاده کرد، مانند ردیابی مکان و مسیر حرکت کارکنان در زمان واقعی.

ثانیا، دامنه کاربرد واکی تاکی نیز در حال گسترش است. به ویژه در برخی زمینه های خاص مانند امنیت عمومی، امداد و نجات، عملیات میدانی و غیره، تقاضا برای واکی تاکی گسترده تر و فوری تر است. بنابراین، واکی تاکی های مدرن فقط یک دستگاه ارتباط صوتی ساده نیستند، بلکه باید عملکردها و سناریوهای کاربردی بیشتری داشته باشند.

در ادامه…..

در طراحی واکی تاکی نیز به طور مداوم در پاسخ به نیازهای در حال تغییر تنظیم می شود. واکی تاکی های مدرن فقط یک دستگاه دستی ساده نیستند، بلکه می توانند به روش های مختلفی با هم ترکیب شوند

و با هم هماهنگ شوند، مانند واکی تاکی های سوار شده در ماشین، واکی تاکی های قابل حمل، واکی تاکی های ثابت و غیره. -گفتگوها را می توان به طور انعطاف پذیری بر اساس برنامه ها و نیازهای مختلف انتخاب و پیکربندی کرد.

به طور خلاصه، اگرچه ظاهر و عملکردهای اساسی واکی تاکی تغییر چندانی نکرده است، فناوری داخلی و سناریوهای کاربردی آن به طور مداوم در حال توسعه و گسترش هستند.